Sunday, April 10

A Satisfying Aglio e Olio

In the mood for Pasta.


Aku tak bape minat sangat makan aglio olio ni. Main reason would be because banyak sangat minyak (well dah nama pun aglio e olio - garlic and olive oil - sah2 banyak minyak).

Tapi lepas nengok cite Pasta ni (thanks to Irni and Wan Noor), rase macam teringin sangat pulak la nak makan.

So last Friday aku pun mengajak Irni pergi mencarik aglio olio ni. Memula plan nak pergi Secret Recipe, last2 detour ke Pizza Hut. Kat situ ade la prawn oglio spaghetti. Rase dia so-so je. Minyak dia pun macam tak cukup, maybe sebab ade prawn so nak kurangkan kolestrol level. Dan juga maybe sebabnye aku rase aku punye resipi lagi sedap kot muahahahaha :P

Anyways, oleh kerana aku teringin sangat nak masak mende alah ni tapi dapur gas tengah buat hal pulak, so aku letak je la resepi aku sendiri.

dB Punye Resepi Vegetarian Aglio, Olio e Amichi (Garlic, Olive Oil and Friends)

Bahan2:
Pandai2 la sukat untuk sorang makan.

Garlic - 3 ulas. Minced is better to let out the saltiness, so takyah letak garam banyak.
Olive oil
Dried herbs, preferably basil, oregano, parsley and thyme. Ade sedia dijual dalam botol2. Carik bolognese herbs ye.
Broccoli, chopped
Capsicum, sliced thinly - of all colors kalau mampu. Kasi cantek.
Cooked spaghetti - but I prefer tri-colored spiralini or fusilli

Kalau tanak vegetarian, boleh tambah ayam atau udang. Kalau menatang lain tak sure la sedap ke tak.

Cara membuat:

Lepas masak pasta dan siap toskan, panaskan kuali (preferable non-stick frying pan) dengan secamca olive oil.
Bila olive oil dah masak, tumis garlics sampai naik bau harum.
Masukkan herbs, kasi bertambah harum.
---> Kalau taknak vegetarian, masukkan ayam/prawn sekarang.
Masukkan brocolli dan capsicum, sampai lunyai sedikit.
Tambahkan minyak secukup rasa.
Masukkan pasta, gaul sampai rata.
Hidang!

Selamat mencuba!

ThE DeaTh aNd ThE StRaWBeRRy

No comments: