Wednesday, June 11

Kisah Memberi Pendapat

In the mood for Misetekure by Kanjani8 and Hwabun by Loveholic

Ade sorang kawan aku ni... kita kasi nama dia Es. Es ni sejak kebelakangan ni asyik mengadu,
1. kerja dia banyak,
2. dah la dia buat keje slow,
3. tak de orang leh tolong dia sebab sibuk dengan keje sendiri,
4. dah tu dia pun segan nak memintak pertolongan orang lain (katanya xde confidence),
5. lepas tu anak dia tak de orang yang jaga elok2,
6. lepas tu dia pun asyik sakit2 je,
7. dah le laki dia tidooo je manjang, tak jaga anak dia betul2.

Secara jujurnye aku cakap, aku dah bosan dengar mende ni. Hari2 repeat mende yang sama. Okla, tak de la hari2, tapi bila ade peluang je musti dia nak ngadu.

Bukan la aku tanak dengar orang ngadu kat aku, tapi kalau kena sogok dengan mende yang sama hari2 mau tak bosan, tul dak? Siap aku buleh agak ape next thing yang dia akan cakap. Tapi kadang2 tu ade la tambah mende baru yang aku tak penah dengar sebelom ni.. so.. in a way tak de la sama hari2... kan? Hmm..

Ok, berbalik kepada memberi pendapat. Dah dia asyik tanye je ape pendapat aku, aku pun memberikan la pendapat. Pada pendapatan aku, pendapat yang aku kasi tu ade banyak plus la dari minus (that includes more time with her kid. Can you guess what's my suggestion?). Tapi Es ni, being Es, still berbolak-balik eventho dia buleh nampak ape pluses tu.

And now, sampai ke tunjang cerita. I actually have a history of giving bad suggestions/advices. Eh, tak de la 'bad', but in a sense that previously people who ignores my advices mostly happy with their own choice. So terasa la seperti, baik aku takyah kasi pendapat. 'Cause I'd be a wee bit bitter if someone who bugged me with their problems like God knows how many times and then choose not to follow my advices. Buek ponek jo.

Ade kes lain pulak, takmo terima pendapat dari aku tapi kalau orang lain kasi pendapat sama dia terima. Macam kawanku si X ni, aku cakap gini gini gini, dia nak jugak buat gitu gitu gitu. Tapi bila kawan baik dia yang lain cakap sejibon cam aku cakap tu (gini gini gini tu la), X ni buleh pulak nak ikot. Siap cakap kat aku, kawan dia cakap gini gini gini pilihan yang tepat. Padahal aku yang kasi suggestion tu dulu. Hampeh.

But now that I really thought about it, in a way it does help that someone to think of other choices that might not be unthinkable before. Correct? And in the 2nd case study, maybe kawan baik dia cakap dengan nada lain yang lebih mudah didigest oleh haiwan berfikiran simple itew. So maybe that's why dia buleh terima yang tu dari ape yang aku suggest.

Berbalik kepada citer Es tu, she did say that my advice does help her a bit in making decision. But, yeah, still berbolak-balik. Being down, I asked her, have she consulted her mom about this? She said, yep, and the suggestion given was to do the opposite of mine. Aku pun cakap, baik ikut saja cakap mak. Berkat.

Up to her whether to follow that last advice or not.

ThE DeaTh aNd ThE StRaWBeRRy

No comments: