Saturday, October 29

Segment One: The Daily Journals - Day 1

In the mood for Get It In by t (Yoon Mi-rae)


Welcome to Korea


Dunno what it said, but it could be relevant.

Sampai Korea dalam pukul 6:15 pagi time mereka. Sampai2 je dah rasa macam dalam air-cond full blast. Sejup. Singgah toilet jap untuk freshen up (cuci muka, berus gigi, dan aktiviti pagi yang lain).


Muka segar.


Snap, snap.


Malaysia Airlines - wish I could board this in the future when travelling, sigh.

Masa on the way nak pergi ke imigresen tu, the passengers from Malaysia Airlines pun keluar dari gate diorang. Saw someone familiar tapi buat tak pedulik dah la. Sekali bila dah sampai kat imigresen, Fadi cakap kat aku..."Eh, belakang kita Brian la!" Esssiiiiiteeedddd~ Sekali dia cakap Xander pun ada. Wah! Sampai2 sahaja sudah jumpa artis, dua orang pulak tu, daebak.


Ambil gambar sementara tunggu artis2 tu lepas dari imigresen, alih2 kena marah (sah sah ada tanda jangan ambil gambar di situ tapi Ain pulak lupa tutup flash, itulah padahnya.) - Gambar courtesy dari Ain.

Kerana sudah segan sebab kena marah, kitorang pun turun ke tempat collect beg. Tapi si Fadi beriye2 menunggu Brian (maklumlah dah lama jadi fan, dari zaman FTTS busuk2 lagi!), Jadi dia pun mengikut la sampai dedua tu sampai kat tempat collect beg diorang. Sempat la snap gambar. Yang lenlain pun tak ketinggalan, termasuklah saya ahaksss :P Tapi gambar bukti rasanya ada kat Ika or Ain, or maybe Fadi, so takleh nak masukkan dalam entry ni sekarang ni.


Brian - baju merah, topi putih. Xander - baju putih, beg itam. Macam dirancang pulak diorang duk di bawah sinaran lampu terang.

Keluar dari arrivals gate, kitorang sewa henfon. Sebabnye Ain dia cakap tanak guna roaming, nak beli sim card je. But then negara mereka bukannya guna sim card seperti negara kami, so begitulah akhirnya.

Selepas itu kami pun pergi ke railway station di seberang jalan (kami guna tunnel bawah tanah) untuk menaiki tren menuju je Seoul.


Tarik kak tarik. (Ni tatkala mencari kedai nak beli T-money.)


Mesen mereload T-money (surupa Touch N Go kita la).

Dah beli T-money dan merilod tambang sebanyak 10,000won, terus kitorang gi ke platform tren menghala ke pusat bandar.

(Berikut adalah siri gegambar yang diambil dalam tren selama sejam lebih perjalanan. Oleh sebab tersangat penat dan tren juga laju, so tak banyak gambar permandangan.)



Tukar tren di sini untuk ke destinasi seterusnya, menaiki tren line 2 (hijau) untuk ke hostel.

Kami turun di stesen bernama Euljiro 1(il)-ga, dan keluar di exit 2 untuk sampai ke hostel.


Ohai Seoul Backpackers Myeongdong.

Oleh kerana kami sampai awal (bimakna belum lagi time untuk check-in), kami mengconfirmkan reservation, bayar pape yang patut, tinggalkan luggage dan terus keluar untuk berjalan-jalan.


Tak sure apa nama bangunan ni.. I'm guessing it's Jongro Tower Building


Pintu gerbang Jogyesa (Jogye temple)


Jogyesa

Selepas menyinggah kat Jogyesa untuk mengambil gambar dari jauh (sebab masa tu ramai orang kat situ dan semua macam kasi side eye pada kami yang pakai tudung), kami pun berjalan ke Insadong - one of the popular places for tourists (especially from Japan kot?)


Love the signboard, so funky


Tteok (rice cake) yang cantik2 belaka


Kedai menjual kkultarae (a Korean royal dessert) yang pertama kami singgah

Oleh kerana hari masih terang, kami pun pusing balik dan berjalan menuju ke arah Namdaemun. Lagipun masa tu jalan raya masih belum busy sebab orang belumpun balik kerja.


Cheonggyecheon Stream


Dah sampai Namdaemun, boleh nampak Namsan Tower dari sini ^^


Yaaa Ji-hoo seonbae memegang snail cream di depan The Face Shop


Salah sebuah kedai di Namdaemun Market bersedia menyambut Halloween


Lepak sebentar di Hollys Coffee, minum Real Belgian Cafe Mocha YUMMMMMM

Selepas berjalan sedikit lagi, kitorang pun balik ke hostel untuk menyimpan barangan dan juga bersiap2 untuk keluar dinner. Maklumlah cuaca sangat sejuk jadi nak la jugak menambah pakaian sikit kasi lebih panas. Keluar balik, dan Fadi pun membawa kami ke sebuah restoren vegetarian bernama Loving Hut.


The menu


The pager


I don't remember... Dwenjang jjigae?


Bibimbap

Lepas kenyang perut, oleh kerana terlampau penat sebab jalan banyak dan tidur pun tak cukup, maka kami pun terus balik ke hostel. Tak sempat pulak mengambik gambar masa memula masuk bilik sebab fikir nak makan je huhuhuhhu. Bila dah nak tido tu sempat snap ni je:


Lampu main


Lampu exactly above me


Jam dinding

Off to the next post!


ThE DeaTh aNd ThE StRaWBeRRy

No comments: