Wednesday, December 28

Segment One: The Daily Journals - Day 4

In the mood for Rolling in the Deep by Adele

I was not feeling well that morning, while the rest were 'having fun' at Hanok Village.


Yes, Keanu. I feel you.

Remember at the end of my last post re this trip, I swallowed two Panadols and slept? Keesokan harinya still rasa tak sihat, so I was bedridden (more like layan tido) up til 3pm. Bes gak layan tido tu, sebab mereka-mereka yang pergi cakap Hanok Village penuh gila dengan budak2 sekolah yang buat lawatan. Lagi banyak dari yang pergi Nami Island tu.

So bangun2 je, rasa dah okey sket, mandi2 dan solat... Fadi pun call, cakap dah ready nak bertolak dari Hanok ke tempat seterusnya: Namsan Tawaaaaaaaaaaaaa~ Jadi aku pun siap2 la untuk keluar petang itu. Pakaian adalah tebal sedikit dari semalam, takut kang kena bayu malam lagi, takleh nak berjalan2 lagi the next day.

Eventhough Namsan Tower tu tak de la jauh sangat dari hostel, agak2 dalam 20-30 minit jalan, but then disebabkan faktor kurang sihat itu maka aku pun naik tren dan berjumpa dengan mereka di stesen Namdaemun. Which is quite far la jugak, but nearer to Namsan tower.


Permandangan dari area Namdaemun

Lepas tu kami pun berjalan menuju ke salah satu pintu masuk ke bukit Namsan tu. Ada sedikit kechiwa la sebab tu bukan tangga yang femes dalam cite My Lovely Samsoon tu, but then lega la jugak sebab tak perlu panjat tangga :P Takpe, lenkali pergi lagi akan ku gagahi juga cari tangga tu!


Tol berhampiran dengan gate masuk


Tiang tanda gate masuk nombor 3


Kereta kabel untuk mereka yang malas nak panjat tangga kecik di sebelah sana


Saje nak ambik gambar ni

Rupanya cable car ni cuma naik sampai ke entrance cable car yang sebenar! Ya Ampunnnnn... Jauh lagi perjalanan rupanya. (dalam hati dah bayangkan kalau naik tangga tadi camne... but then dalam gambar tak nampak jauh sangat pun)


Permandangan dari entrance cable car


Tangga yang konon2 boleh la nak naik tadi kot


Masuk ke dalam bangunan, untuk membeli tiket


Beratur untuk naik cable car

(Apparently the vid yang I took using my DigiHari was too large. So, no vids... *cue sad Keanu meme*)


Bila dah sampai kat atas... compensate vid tadi :P


Tangga untuk naik ke atas lagi.. ke kawasan entrance N Seoul Tower


Tempat istirahat


Tempat istirahat - close-up


N Seoul Tower di waktu malam


Masa tengok N Seoul Tower (NST from now on) dengan dekat, terasa macam ironic pulak sebab KL Tower pun mokcik tak pernah singgah lagi dik oiiiii~! Lalu je pernah, paling dekat tu masa lalu jalan sebelah The Weld tu uhukkkkkssss :P But anyways, seperti tourist2 normal yang lain, terasa kagum la jugak dengan NST ni.

Kami pun terus menuju ke kawasan yang paling ditunggu2: tempat padlocks chenta woohooo~

(Oleh kerana hari sudahpun gelap dan DigiHariku sungguh useless di waktu sangat kurang pencahayaan, maka tiada gambar padlock-padlock tersebut. Lagipun masa itu sangat ramai orang dan pasangan kekasih kerana nak melihat matahari turun, lagi la susah nak ambik gegambar padlocks. Harummphhh)

Bagi sesapa yang menonton We Got Married season awal2 dulu, sudah semestinya akan tahu yang trend meletakkan padlocks of love ni dimulakan oleh pasangan Alex-ShinAe. Entah apa simboliknya padlocks itu pun kurang pasti, tapi rasanya macam ia melambangkan dua hati yang terkunci rapi, disaksikan oleh heavens. Begitu la kot. Kalau nak kepastian, sila google sendiri ya.

Beberapa gambar yang di ambil di kawasan padlocks tu:





Setelah beberapa ketika, kami pun terpisah sekejap. Dalam masa yang singkat tu aku ngan Ika pun masuk ke kedai teddy bear yang berhampiran dengan kedai jual2 juga kaunter untuk naik ke menara.


Alang-alang dah masuk tu kena la bergambar :P


Teddy bears naik cable car

Sesudah itu, bila dah regroup, kami pun beli tix untuk naik tower. Masuk lif je, penjaga lif tu suruh pandang atas, ada video seolah-olah boleh nampak langit luas bila naik ke atas. Journey pun terasa macam sekejap je.

Alhamdulillah la masa tu setuju dengan semua orang nak naik ke atas. Permandangan... MasyaAllah, sangat cantik. Kalau stay kat bawah tadi sure tak nampak semua tu dengan cantiknya.


This made me want to invest in a better digital camera


Ooh, there's KL!


KL straight ahead! Annyoung haseyo!


Scene sekitar. Mungkin lebih cantik pada waktu siang.

Dah puas mengambil gambar semua, tibalah masa untuk pulang. Masa turun tower tu, ingatkan nak berjalan turun... tapi oleh kerana dah beli return tix untuk naik cable car, maka terlepas la peluang nak berjalan. But that's fine.


Vending machine di mana Geum Jandi membelikan air untuk Goo Junpyo.


Annyoungi gaseyo, Namsan tawaaaaa~

Dan kami pun berjalan balik dari Gate 3. Bukannya jauh sangat, 30-40 minit jalan kot :P Berikut adalah siri gegambar blur yang diambil dalam perjalanan pulang. To the next post!






ThE DeaTh aNd ThE StRaWBeRRy

No comments: