Monday, February 6

Anugerah Juara Lagu ke-20

In the mood for Tak Tahu by Adam

semalam! semalam berlangsungnye anugerah juara lagu yang ke-20. seperti biasa aku terlepas the very the beginning of the show, jadi masa aku turun bawah dah oredi halfway intro punye performance. kalau tak salah aku la kan sebelom aku turun tu, ade mamat membuat dikir barat dengan lirik lagu2 irama malaysia & etnik kreatif, sebab masa aku turun shazzy tengah meng'rap' (ha ha perkataan apekah itu) lirik lagu ning. lepas abih balada punye intro, pop rock pulak. artis tu sungguh la aku tak kenal.

jadik lepas bla-bla yada2 si pengacara cheryl samad ngan pengacara jeputan farah fauzana, bawah ni performance ikot susunan:

1.
SEMALAKAMA
Komposer : PAK NGAH (SUHAIMI MOHD ZAIN)
Penulis Lirik : CE’KEM (MOHD KAMARULZAMAN TAIB)

sungguh meriah. maklomlah lagu pak ngah, mana tak pernah meriah kan. tapi yg slack tu dia punye baju daa.. macam baju penari indian traditional dance. macam tak de baju yang lagi sopan la pulak. tapi menari tuh.. siti pun kalah. ye la selalu siti kalau nari lagu irama malaysia ni dia nari sikit2. zehra ni nari cam noraniza. kire beh gitu.

2.
ELEGI SEPI
Komposer : AZLAN ABU HASSAN
Penulis Lirik : JULFEKAR (JULFEKAR AHMAD SHAH)

suara azharina memang beh. tapi performance dia... hampeh. tak de pun penari latar. konon mengganggu la agaknye. tapi props satu pun tarak. at least letak la kerusi ngan meja, pastu bunga dalam vase ke.. cam aishah punye janji manismu dulu ke kan. at least ade la something. kalau nak compare ngan misha punye bunga2 cinta, mmg la taim tu misha tak guna props. tapi performance dia dah cukup bagus, expession semua cukup. siap tendang2 belakang, pastu dia punye tarik suara tu pun dah cukup hebat.

3.
POP YE YE
Komposer : CHAM, LAH, ZAF & DAMIEN (CHARMA ADIZALILULLAH, ABDULLAH AHMAD, ZAFRI NAZARUDDIN & DAMIEN SEET)
Penulis Lirik : ZAF & CHAM

terus terang aku cakap. ni la first time aku dengar lagu pop ye ye ni macam lagu pop ye ye. siap ngan gitar dato' a rahman hassan lagik tu. sebelom ni usah nak harap, dengar lagu kat redio pun sanggup aku tuka. showmanship mmg beh. aku tabik la. first time aku suka nengok diorang. sebelom ni aku cukup menyampah.

4.
TAAT
Komposer : ROSLI SELASIH (ROSLI MD KASA)
Penulis Lirik : TOK WAN (MOHD AMIN IBRAHIM)

hebat... hebat tul. sebagai seorang artis lama, mmg tak kalah la ngan orang lain. lagu dia aku kurang paham sikit, nak kena nengok lirik ni sat gi. maklomlah backup singer + penari yang pompuan ade pakai tutup kepala ala2 key gitu. rambut tu nampak la jugak. tapi dia ni pulak siap ade bulu ayam tuh.

5.
AWAN YANG TERPILU
Komposer : LIN LI ZHEN (LIM LEI TIN)
Penulis Lirik : LOLOQ (ROSLI KHAMIS)

ning, ning. baju kurung ngan kain batik je ning? barefoot pulak tu. ok skit la dari azharina sebab ade prop - kain alas dia duduk masa memula nyanyi, dengan bunga kat kepala. nyanyi, biasak la. power. tapi aku mmg tak expect dia akan menang, eventho lagu dia memang sedap.

6.
TAK TAHU
Komposer : EDRY KRU (EDRY ABD HALIM)
Penulis Lirik : EDRY KRU

haa haa tak tahu. baju cam uniform band sekolah. kalau ye pon nak buat kaler merah menyala, tak yah le buat line melintang kat tengah2 baju tu. tapi dance menarik la. cam k-pop gitu. tapi tak sampai la level superjunior. ke god ke. take ke. kpop ke. even siti punye kumilikmu last year. harharhar. ok gak dia nyanyi live (heh aku tak de astro so aku tak penah nengok dia nyanyi live)

7.
AYUH JURAGAN
Komposer : NORANIZA IDRIS
Penulis Lirik : FEDTRI YAHYA
(AHMAD FEDTRI YAHYA)

ha. ni bangsa mana punye lagu pulak ni. penampilan noraniza mmg lain dari yg sebelom2 ni. sebab dia lepaskan rambut dia kot. tapi menari dia mmg hepi. ade gaya cam dlm cite sound of music sket. pastu dia nampak so youthful menari cam tu, cam budak2 sekolah gitu (selagi tak nyanyi lar harharhar)

8.
WAJAH
Komposer : OTHMAN MOHAMED
Penulis Lirik : HABSAH HASSAN

first time aku nengok jac nyanyi lagu ni secara live. sedap. sayang lagu ni bukan juara. tapi dia punye interaction ngan bebdak yang jadik pak pacak kat stage tak de. so macam tak kena je bebdak tu naik atas stage. tapi tak dapat dinafikan la, suara jac mmg power.

9.
GAIA
Komposer : PACAI (SYED AHMAD FAIZAL SYED FADZIL)
Penulis Lirik : PACAI & ZAINAL ABIDIN (ZAINAL ABIDIN MOHAMED)

hmm.. ape nak cakap pasal dia ni ek? hmm the performance is so typically him. except before dia nyanyi ade la buat gaya2 kung-fu sesikit. pastu penari dia macam ade membuat tarian afrika... cam capoera sesikit (btul kah ejaan itu). ade la pulak bebudak bawak ulor. pastu ade budak pompuan pakai wig putih nampak sungguh huduh (oh ye, theme dia guna tu green and white kalau tak salah)

10.
ADUH SALIHA
Komposer : M. NASIR (MOHD NASIR MOHAMAD)
Penulis Lirik : LOLOQ (ROSLI KHAMIS)
(Juara Kategori & Persembahan)

ha lagu ni memang dinanti2kan.. sebabnye aku tak penah nengok dia nyanyi lagu ni. series. eh penah, tapi bukan kat tv la. muhahahaha. memamg sora dia sedap. abohku kata, suara dia dalam tapi tinggi. heh tu la sora orang rajin mengaji. jangan tak tau naa. pastu pakaian dia pulak, memula aku ingatkan pakai kain, rupenye pakai seluor yg macam kain kalau nampak dari depan. macam set2 embun/tom abang saufi je. tapi baju dia normal la (eksep for de ropol2 one). tapi tak pueh ati masa time dia nari sikit camera jauh la, camera kat bekground singers la... tetibe je jadik cam mbc. ngape la tak jadik cam sbs. walhal dah buat raptai dah semalam. (mbc & sbs tu stesen tv korea selatan hinsss)

11.
KATA
Komposer : HAZAMI, TRIS & ARAB (NORKAMAL HAZAMI AHMAD, TRISNO ASYRAF ZAINAL ABIDIN & SYED AZLAN SYED ABU BAKAR)
Penulis Lirik : HAZAMI & TRIS
(Juara Kategori & Vokal)

ha ni pun agak hebat la. who'd guess hazami would be dancing & singing at the same time? dah tu suara maintain lak tu. bak kata ally iskandar, 'tak sia2 jadi guru vokal'. mmg mengejut jugak la kan. sebab jac nyanyi wajah sedap. tapi hmm ntah la. taaaaaaapiii apsal banyak sangat backup singer?

12.
GEMILANG
Komposer : AUBREY SUWITO
(AUBREY TEH BOON ENG @ AUBREY NAGA SUWITO)
Penulis Lirik : ASMIN MUDIN
(Juara Kategori & Lagu)

dah agak dah dia menang. kalau hitz1 pun dia buleh menang, apatah lagi ajl. heh. suara power. lirik pun meaningful. tapi aku still tak bape suka lagu ni sebab the music's not my taste. kalau masa lagu wajah tadi cuma budak2 je yg klua bila dah nak abis lagu, ni ade pulak bekap singer ala koir gitu. macam nyanyi kat gereja pulak. hadoi. baju pulak, buat dia nampak lagi itam kalau zoom bahagian atas je. style rambut lak, sejibik cam wajah punye. cuma tukar sash je. harharhar.

sementara nak tunggu keputusan, ade la showcase dengan tema 'evolusi muzik berterusan'. so ade la medley lagu2 dari zaman dolu2 sampai laa ni. semua ok, tapi memula tu tak bape smooth. sebab beberapa orang yang patut masuk on queue, termasuk macam terlambat sket. surprise la tu konon. pastu.. hai (mengeluh). baju dina. BAJU DINA. apsal dia pakai cam tu huhuhuhu :( kalau ye pon selendang kat tengah tu buat la kaler merah menyala kalau tanak pakai kaler gelap. nampak sungguh bulat.

juri! tak yah cite pasal juri la. yg pastinye ade siti, ajai, roslan aziz, & farihin abd fatah. hmm macam ade siso. lain tak ingat. pengacara pulak... cheryl ok la jadi pengacara ajl. tapi just that. pengacara jemputan: farah fauzana, ally iskandar, amy mastura, ezlynn. haaa ade satu part tu bila ally pakai style rock. dia pakai bandana kat tangan tu, ade bentuk cross kat tengah. mak aku la nampak. aku duk mencarik2 jugak sebenanye sebab mak aku tak cakap kat mana kan. ihh sekali bila nampak, macam betul pulak. tapi macam bunga simetri je yang ade 4 kelopak. macam simbol tambah la. tapi aku nampak sekejap je, so tak bape sure.

ok la pasal tu. penat dah menaip. abih menaip ni kol 726 am. siap buleh tido 4 jam lak tu tadik. harharhar :P

ThE DeaTh aNd ThE StRaWBeRRy

No comments: