Tuesday, March 29

... and Yet Another Big One

In the mood for safety and security
Taken from http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Quakes/quakes _all.html

A great earthquake occurred at 16:09:37 (UTC) on Monday, March 28, 2005. The magnitude 8.2 event has been located in NORTHERN SUMATRA, INDONESIA. (This event has been reviewed by a seismologist.)
adek aku tepon dalam kol 1230 tadik. ingatkan dia nak ingatkan ari ni besdey dia. maklom la aku tak call. sekali dia tanye, ade terasa gegar dak. aku cakap la dak. pastu aku tanye dia balik, bangunan dia je ke terasa gegar? (dia kat upm) dia cakap bangunan lain pun terasa gak. aku pun dah horror. terus duk depan pc, nengok sape yg ade kat yahu. yg ade cuma nuar, my kembau, and beberapa orang lain yg online ikut mobile phone. aku pon meseh la kembau. dia cakap aku orang kedua tanye mende yg sama kat dia, pastu dia cakap kat tpt dia (jb) tak terasa. syukurrr... tapi kl n shah alam terasa la pulak. hmm hmm hmm. sure cyberjaya pun terasa nih. pastu syib plak onlien. dia cakap kat merbuk (kedah) terasa kuat. tsk tsk. pastu nuar pun cakap, rupenye ade EQ berskala 8.2 richter berhampiran medan, 535 km (330 miles) WSW of KUALA LUMPUR, Malaysia. medan??? oh, rupenye sebelah barat mengadap lautan hindi (iye ke? tu nama melayu indian ocean ke?). sebab medan bukan betul2 kat line plat bumi, yg tu aku yakin betul. tapi 8.2 skala richter tu kuat gak. tapi tak de la sekuat 9.0 kat banda aceh. pada firasat aku, tsunami pasti ade kat area2 hari tu gak, tapi tak de la sekuat dulu. sebabnye banda aceh tu kat bucu indo, yg kali ni tengah2 sumatera sket. syukur. kalau jadi kat area banda aceh lagi, aku tatau la nak komen ape.

one thing crossed my mind. lagi sekali bencana alam dekat2 perayaan orang kafir nih. ari tu lepas xmas, ni pulak masa easter (kalau ikut local time tempat kejadian). ngape yek? jadi lepas ni para missionaries agama kafir ni tak payah la buang masa nak menyeru "ke arah kesejahteraan sejagat". dah nampak jelas kekuasaan Allah Taala kat kawasan bencana tu, baik hangpa guna duit tu untuk membantu orang yg betul2 memerlukan kat tempat sendiri. takde pekdah kalau anak di rumah mati tak makan. btoi dak?

ThE DeaTh aNd ThE StRaWBeRRy

No comments: